Mieli laulaa Meksikossa

Lämmin (28 astetta heti aamusta) tervehdys Meksikosta, tarkemmin sanottuna Puerto Morelosin kalastajakylästä, jota myös Karibian helmeksi – hyvästä syystä – kutsutaan. Silmä lepää, mieli laulaa ja korva nauttii aaltojen kuiskeesta. Juuri tällaista on loma parhaimmillaan.

Matka Helsinki-Vantaalta Cancuniin sujui yllättävän kivuttomasti, vaikka lento kesti 12 tuntia. Perillä meitä odotti etukäteen tilaamamme autokyyti, ja pääsimme määränpäähän muutaman mutkan kautta (eli ei mennyt ihan kuten Strömsössä).

Majapaikkamme Amar Inn vastasi odotuksiamme: siisti, soma ja vaatimaton bed & breakfast -hotelli ihan Puerto Morelosin rannan tuntumassa. Wifikin on toiminut ainakin tähän asti varsin moitteettomasti, hitaasti toki, mutta kuitenkin.

Seitsemän tunnin aikaerosta selvisimme seuraavasti. Menimme nukkumaan torstai-iltana puoli yhdeksältä ja heräsimme perjantaiaamuna puoli viideltä. Auringon noustessa, juuri ennen seitsemää, olimme jo rannalla. Mikä autuas tapa aloittaa lomapäivä: reipas kävely, jonka päälle pulahdus turkoosinsiniseen Karibianmereen.

IMG_6756Buenos dias!

Päivällä käristimme nahkaamme biitsillä. Uimme ja snorklasimme. Nautimme. Ja jaksoimme nokkaunien voimalla valvoa puoli kymmeneen saakka.

Lauantaina olimme jo pirteitä ja pahin jet lag oli selätty. Teimme aamusella kyläkierroksen, jonka jälkeen lossahdimme hikeä valuen rannalle. Loppupäivä menikin leppoisasti makuuasennossa.

IMG_6854Puerto Morelosin maamerkki. Hieman vinksahtanut, kuten kaikki Morelosissa.

IMG_6878Tico tico! Biitsillä voi panna myös tanssiksi.

Sunnuntaina voimat riittivät jo snorklausretkeen. Kaunista oli! Puerto Morelos on ihana myös pinnan alla…

Sitten piti taas vähän lepäillä, tällä kertaa rantabaarissa. Ja syödä. Mainittakoon tässä vaiheessa, että syöminen on täällä Meksikossa mitä suurinta huvia. Ruoka on niin hyvää, ettei sanotuksi saa.

IMG_6797Tässä baarissa kävimme lasillisilla kaksi vuotta sitten. Ja oikeastaan juuri sen takia palasimme takaisin. Jälleen näkemisen riemu oli suuri.

Tänään syöpöttelemme Playa del Carmenissa, jossa Meksiko-rakkaus syttyi kaksi vuotta sitten. Ohjelmassa on muistojen verestystä sekä shoppailua. Illalla fiilistelemme viimeisiä täällä Puerto Morelosissa, sillä huomenna reissun ensimmäinen etappi on finaalissa ja lähdemme kohti Isla Holboxia.

Mutta se onkin kokonaan toinen tarina, josta tulette kuulemaan tuhanteen kertaan. Myös Puerto Morelos on esillä myöhemmin. Hasta la proxima!